Republica Virtuala NVIDIA - tur de realitate
- Scris de Bruno
- Published in Review Gadget
Realitatea Virtuala (VR = Virtual Reality) este un domeniu relativ nou, exploatat doar de câțiva ani, dar care avansează cu pași repezi, iar producătorii de componente încep sa investească in aceasta direcție. Evident, cel mai puternic jucător pe piața de cipuri grafice, NVIDIA, nu putea lipsi de la petrecere, așa ca au organizat o demonstrație de VR, la care am avut plăcerea sa particip.
Știu ca mulți se gândesc la jocuri atunci când e vorba de VR, însă aplicabilitatea este mult mai larga. Gândiți-va ce efecte benefice ar putea avea in cercetare, medicina, si mai ales in educație, unde laboratoarele de fizica sau chimie ar putea exemplifica concret reacțiile anumitor experimente. V-ar plăcea sa vedeți exact cum acționează forța de frecare in momentul apăsării frânei mașinii? Sau ce se întâmplă daca amestecați doua substanțe care nu ar trebui sa interacționeze intre ele, fără a fi in pericol sa va accidentați? J Știu ca va atrage ideea…
Ei bine, eu am aflat, in prima instanță, cum e sa fii alpinist si sa urci pe Everest, sa traversezi o prăpastie folosind doar o scara culcata intre doi ghețari, având un gol imens dedesubt, in care poți cădea oricând. Mă gândesc ca daca organizatorii ar fi pus si un ventilator mare, care sa producă ceva curent in camera, senzația ar fi putut fi mai reala, vântul de pe munte contribuind permanent la senzația de pericol.
Apoi, am avut ocazia sa mă ridic, in zbor, deasupra muntelui, sa mă învârt in jurul acestuia si sa admir priveliștea, creata in cele mai mici detalii posibile. Când si unde altundeva majoritatea dintre noi ar avea ocazia sa plutească deasupra Everestului?
Am fost si pe un vas scufundat, care zăcea pe fundul marii si am trăit senzația de a trece o balena foarte aproape de mine. Atât de aproape ca o puteam mângâia.
Iată si aplicabilitatea in geografie. Mi-ar plăcea sa repet acțiunea pe Munții Carpați, sa-i pot explora in totalitate, stand acasă, in sufragerie, in timp ce, in paralel, descopăr Vârful Omu, Moldoveanu si Negoiu, dar si depresiunile intra-carpatice. As vizita Delta Dunării si adâncurile Mării Negre. M-as opri in lanurile de grâu din Bărăgan, sa stau întins la soare, intre spice .
Ce ziceți de un desen in 3D, având ocazia sa te poziționezi oriunde vrei față de opera ta. Am experimentat si acest aspect. Poți desena in jurul tău sau învârtind-te pe lângă liniile trasate. Credeți ca ar fi de ajutor in proiectarea unei clădiri? Eu zic ca da.
Gândiți-va si la medicina. V-ați plimba prin corpul uman urmărind traseul sângelui in corp? Studenții sigur ar efectua operații complicate, in care sa observe anumite aspecte si sa evite greșelile in spațiul real, când au un om sub bisturiu.
In a doua parte am fost protagonistul unui joc cu Zombie, un shooter, cum este cunoscut de gameri. Ideea de a fi in centrul jocului si nu in fata monitorului, iți da o cu totul alta senzație. Monștrii ajung pana lângă tine, iar nivelul adrenalinei creste înzecit, fata de situația când privești acțiunea într-un ecran, la 1m distanta.
Am jucat si hochei, fiind portar, moment din care echipa nu a ieșit prea fericita, însă eu am trăit ceva nou. Am experimentat si un joc de aventura, in care am fost alergat de monștrii, fiind necesar sa fac sărituri periculoase ca sa-mi salvez pielea. E adevărat, momentan acțiunile se fac din gamepad, însă, pe viitor, senzorii prezenți pe corp vor înlocui butoanele, iar mișcările din joc vor fi efectuate cu efort fizic.
Deja unii va gândiți la GTA! Cred ca va fi posibil, la un moment dat, sa-l jucați in VR. Si nu cred ca acel moment este așa departe.
Ca sa ne întoarcem in realitatea concreta si sa răspund la întrebarea pe care toți o repetați in cap, probabil de la începutul acestui articol, va spun si care ar fi resursele necesare acestei plăceri virtuale.
Pentru o experiență cu adevărat captivantă, soluția grafică trebuie să proceseze imagini la rezoluție 2160x1200 și 90 de frame-uri pe secundă, cerințe de peste trei ori mai mari decât cele necesare rulării unor imagini la rezoluție 1920x1080 și 30 de frame-uri pe secundă.
Un sistem capabil sa ruleze cursiv astfel de aplicații are, primordial, nevoie de o placa grafica de un anumit nivel. Minimul ar fi NVIDIA GeForce GTX 970, care costa aproximativ 1500 lei. Evident ca GTX 980 sau GTX 980 Ti vor oferii o putere mai mare, însă si prețul este pe măsură. Restul PC-ului poate cuprinde un procesor i5-4590, minim 8GB RAM, un HDD/SSD, sursa, etc. Vedeți ca aici situația e lejeră, o astfel de configurație costând sub 2000 lei.
Calculul spune ca un sistem minimal ar fi cam 3500 lei, in timp ce echipamentul Oculus Rift costa $600 iar HTC Vive va fi la precomanda din 29 februarie si nu știu încă prețul. Nu am sa pretind ca prețul nu este mare, însă, daca vi-l permiteți, experiența este deosebita.
In final, chiar daca poți impune creierului sa realizeze ca ai pe cap o casca si ca ești in camera ta, acolo, in joc, informațiile provenite de la ochi iți schimba oricum perspectiva. Realitatea emoțională devine similara cu cea reala.